19Νοέμβριος2017

A-energy

Βρίσκεστε εδώ: Home ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ 2013 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013 ΠΑΝΕΛ 02/04/2013 Πάνελ B

Δεύτερο πάνελ: Η επανεκκίνηση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων

Όλα συνηγορούν για «ξεκίνημα» των έργων το καλοκαίρι

09


«Θέμα μηνών» είναι η επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα και οι οποίοι έλαβαν μέρος στο δεύτερο πάνελ της πρώτης μέρας του φόρουμ με θέμα την επανεκκίνηση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων. Τοποθετούμενοι για πρώτη φορά δημόσια για το συγκεκριμένο ζήτημα οι εκπρόσωποι δύο εκ των 43 τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα τόνισαν ότι «πέρα από τις τράπεζες πρέπει και η Βουλή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκφραστούν επί των λύσεων που έχουν προταθεί. Σε κάθε όμως περίπτωση είναι θέμα λίγων μηνών να ξεκινήσουν τα έργα. Σύμφωνα δε με τις εκτιμήσεις των τραπεζών αν επανακκινηθούν τα έργα σε δύο μόνον μεγάλους οδικούς άξονες (τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ολυμπία Οδό) θα προσθέσουν μέσα στο 2013 μισή ποσοστιαία μονάδα στο ΑΕΠ. Επιπλέον η επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργήσει ευνοϊκό κλίμα στην αγορά. καθώς το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης προέρχεται από κεφάλαια εκτός χώρας.
Στην άμεση εξάλλου επανεκκίνηση των έργων το καλοκαίρι συνηγορεί ακόμα ένας παράγοντας: η συνέχιση των αρχαιολογικών ανασκαφών. Στις 22 Μαρτίου, το υπουργείο Ανάπτυξης κατέβαλε 733.000 ευρώ στην κοινοπραξία Απιον Κλέος (κατασκευαστή του Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος) για τη συνεισφορά της το πρώτο δεκάμηνο του 2012 σε αρχαιολογικές έρευνες στον άξονα. Στην ΕΥΔΕ Πελοποννήσου, οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν τελειώσει από την Κόρινθο ως τον Πύργο και σε εξέλιξη βρίσκονται μόνο αρχαιολογικές εργασίες στον παράδρομο. Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν έχει ζητήματα αρχαιολογικών ερευνών (αφού εργάζεται στις σήραγγες των Τεμπών), ενώ στους άλλους δύο άξονες (Ιόνια και Ε65) βρίσκονται σε εξέλιξη αρχαιολογικές ανασκαφές σε περισσότερα από 100 σημεία ενδιαφέροντος.

 

Γ.Γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος: Επανεκκίνηση μεγάλων οδικών έργων στο προσεχές διάστημα

01Στην επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων, με συμβάσεις παραχώρησης, χωρίς ωστόσο να δώσει ακριβή ημερομηνία, έδωσε έμφαση ο, Γ.Γ. Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος, στη διάρκεια σχετικής ομιλίας του, πριν την έναρξη του πάνελ. Όπως τόνισε ο Γ.Γ αυτό μεταφράζεται σε δημιουργία 30.000 θέσεων εργασίας άμεσα αλλά και χιλιάδων θέσεων εργασίας σε κλάδους που εμπλέκονται με έμμεσο τρόπο στην κατασκευή. Μάλιστα ο κ. Σιμόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος και για την επόμενη γενιά έργων παραχώρησης όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το έργο Θήβα – Υλίκη, κ.α
Παράλληλα ο κ. Σιμόπουλος αναφέρθηκε και σε μια σειρά παρεμβάσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, που είχε ως συνέπεια πολλά από τα σταματημένα έργα, λόγω κρίσης, μικρά και μεσαία, σε όλη τη χώρα να μπουν και πάλι σε τροχιά επανεκκίνησης. Όπως, π.χ. το έργο στην Κάρλα το οποίο ξεκινά τον επόμενο μήνα και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όπου μέσα στο επόμενο καλοκαίρι παραδίδεται η δεύτερη φάση του έργου. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σιμόπουλος «στο Υπουργείο Ανάπτυξης γίνεται δουλειά με επιμονή. Παραδίδουμε έργα όπως αυτό στην Πάτρα που αφορά τη σύνδεση του κέντρου με τον περιφερειακό, αλλά και φράγματα στη Ρόδο και την Πάτρα κ.α».
Ο κ. Σιμόπουλος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και σε παρεμβάσεις του Υπουργείου οι οποίες αφορούν στην απλούστευση και την καλυτέρευση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα Δημόσια Έργα. Σε αυτό το πλαίσιο αναφέρθηκε στη νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε από το Υπουργείο και αφορά στο μεγάλο ζήτημα των απαλλοτριώσεων, κυρίως για έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. αλλά και στην θεσμοθέτηση Ενιαίας Αρχής Προμηθειών, ρύθμιση που θα επιτρέπει στα δύο αντι-συμβαλλόμενα μέρη να προσφεύγουν σε διαιτησία και όχι στη δικαιοσύνη όπου συνήθως το Δημόσιο όπως έχει παρατηρηθεί δεν υπερασπίζεται, με όλα τα όπλα που διαθέτει ,τα δικαιώματά του με αποτέλεσμα ο ανάδοχος του έργου να δικαιώνεται στην πλειοψηφία των περιπτώσεων. Μάλιστα όπως είπε ο κ.Σιμόπουλος υπάρχουν δεκάδες τελεσίδικες αποφάσεις της δικαιοσύνης όπου το Δημόσιο ζημιώνεται με εκατομμύρια ευρώ.

 

Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής Ανάλυσης Χρηματοοικονομικών Αγορών, EUROBANK
Επιτακτική ανάγκη η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

02Σε θετική αποτίμηση του επενδυτικού κλίματος όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας κατόπιν των αποφάσεων που έλαβε το EUROGROUP στις 26 και 27 Νοεμβρίου του περασμένου έτους προχώρησε, στην παρέμβασή του ο Δρ. Πλ. Μονοκρούσος. Ωστόσο όπως είπε αν και τα σπρεντς έχουν μειωθεί όπως και το ρίσκο για έξοδο της Ελλάδας από το Ευρώ και την Ε.Ε. έχει απομακρυνθεί υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα της χώρας και αυτό απαιτεί φυσικά μείωση των ελλειμμάτων. Σε αυτό το σημείο ο κ. Μονοκρούσος αναφέρθηκε στα καλά στοιχεία που παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα η ελληνική οικονομία και αφορά στο ότι πέτυχε τη μείωση των ελλειμμάτων τρεχουσών συναλλαγών , τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος αλλά και στην προσπάθεια να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 6,5 μονάδες του ΑΕΠ.
Παράλληλα σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με την Κομισιόν είμαστε πιο ανταγωνιστικοί σε επίπεδο τιμών και εάν υπάρξει ανάλογη συνέχεια και το 2014 τότε η Ελλάδα θα είναι η πιο ανταγωνιστική μεταξύ όχι μόνο των ευρωπαίων εταίρων της αλλά και άλλων μεγάλων χωρών όπως οι ΗΠΑ.
Ωστόσο όπως είπε ο κ. Μονοκρούσος υπάρχει μια τεράστια καταστροφή στις επενδύσεις καθώς είναι χαρακτηριστικό ότι αυτές έχουν πέσει στο μισό από την περίοδο 2006 – 2007 και ισχυρή απάντηση σε αυτό το πρόβλημα είναι να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων.
Ιδιαίτερα όμως σημαντικό είναι να πολλαπλασιαστούν τα κονδύλια για τις Δημόσιες Επενδύσεις. Ο κ. Μονοκρούσος αναφέρθηκε σε πρόσφατη μελέτη της EUROBANK σύμφωνα με την οποία για κάθε ευρώ αύξηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τότε το ΑΕΠ σε βάθος τριετίας έχει σημαντικό όφελος. Ως καταληκτικό συμπέρασμα η Πολιτεία δεν πρέπει να μειώσει το ΠδΕ αλλά αντιθέτως να το αυξήσει και να εντείνει τον πόλεμο κατά της φοροδιαφυγής.

 

Χρήστος Σπίρτζης, πρόεδρος ΤΕΕ: Η λύση είναι πολιτική και όχι οικονομική

03Ιδιαίτερα καυστικός για τον τρόπο με τον οποίο οι τελευταίες κυβερνήσεις αλλά και οι τράπεζες αντιμετωπίζουν την κρίση εμφανίστηκε ο κ. Χρ. Σπίρτζης. «Η συζήτηση δεν μπορεί να είναι μόνο στη λογική των οικονομικών δεικτών οι οποίοι υπάρχουν για αναλύσεις αλλά από μόνοι τους δεν λένε τίποτα, όταν η πραγματικότητα είναι ζοφερή με παραγωγικές μονάδες να κλείνουν, όπως τα τσιμέντα Χαλκίδος. Η κυβέρνηση ακολουθεί μια δογματική οικονομίστικη αντίληψη που μας οδηγεί στον γκρεμό» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης
Συνεχίζοντας ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε ότι βρισκόμαστε στον έκτο χρόνο ύφεσης με 1,5 εκ. ανέργους, όπου τα τελευταία 3,5 χρόνια γίνονται διαπραγματεύσεις για τους αυτοκινητόδρομους για την πορεία των οποίων δεν υπάρχει καμία ενημέρωση και διαφάνεια. «Τα έργα πρέπει να γίνουν αλλά με διαφάνεια και όχι εν κρυπτό. Το τραπεζικό σύστημα κυρίως το ξένο πρέπει να υποστεί στο ρίσκο και τις συνέπειες, δεν μπορεί να τα έχει μονά ζυγά δικά του, επισήμανε ο κ. Σπίρτζης ζητώντας διαπραγμάτευση με αρχές.
Παράλληλα αναφέρθηκε σε μια σειρά στρεβλώσεων που διέπουν το καθεστώς ανάθεσης και εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων, κατακεραύνωσε την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι δεν υπηρετεί το λόγο ύπαρξής της όταν δεν κάνει έλεγχο στο καρτέλ που υπάρχει στα δομικά υλικά ή στο τραπεζικό σύστημα ενώ αντίθετα φαίνεται να έχει «ιδιαίτερη συμπάθεια» στον Τεχνικό κόσμο.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να βγει η χώρα από το τέλμα είναι ο εθνικός σχεδιασμός με κύριους άξονες την αποκέντρωση και την παραγωγική δομή, υποστήριξε ο κ. Σπιρτζης ο οποίος αναφέρθηκε σε αναγκαίες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα έργα και διαρθρωτικές αλλαγές που δυστυχώς το πολιτικό σύστημα απλά εξαγγέλλει, όπως απλούστευση διαδικασιών, ηλεκτρονικά Μητρώα, Μητρώα συντελεστών και κατασκευαστών ιδιωτικών έργων.
Κατήγγειλε συνεχείς απεντάξεις έργων από το ΕΣΠΑ προκειμένου τα κονδύλια να κατευθυνθούν αλλού καθώς και απίστευτες εκπτώσεις έως 75% σε έργα.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι μετά την ύφεση θα υπάρξει ανάπτυξη αλλά υπάρχει ορατός πλέον ο κίνδυνος μέχρι τότε η παραγωγική δομή της χώρας να είναι διαλυμένη. Ο Έλληνας μηχανικός όμως όπως είπε θα δώσει τη μάχη και θα είναι παρών και στη φάση της ύφεσης και στη φάση της ανάπτυξης.

 

Ευάγγελος Καλαμάκης, Διευθυντής Διεύθυνσης Επενδυτικής Τράπεζας ALPHABANKQ
Η λύση εντοπίζεται στα σωστά σχεδιασμένα έργα

04Τη διαβεβαίωση ότι οι τράπεζες θα στηρίξουν τα έργα, καθώς πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση με πολλαπλό όφελος σε πολλούς τομείς, τόνισε ο κ. Καλαμάκης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι υπάρχουν και περιορισμοί. Όπως είπε το ελληνικό δημόσιο απέδειξε ότι δεν είναι φερέγγυο, τα έσοδα από τα διόδια έχουν μειωθεί έως και 40%, άρα το έργο δεν χρηματοδοτεί τον εαυτό του, οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να αποτελούν αγκάθι, υπάρχει πληθώρα εμπλεκομένων φορέων ενώ ένας γαλαξίας ξένων τραπεζών δεν είναι πρόθυμες όπως παλιά να χρηματοδοτήσουν ανάλογα έργα, μη θέλοντας να αναλάβουν το ρίσκο
Τι πρέπει να γίνει: το Δημόσιο να βάλει όσο γίνεται περισσότερο ρευστό στο «παιχνίδι» και οι κατασκευαστικές εταιρείες να δουν τα έργα ως ιδιοκτήτες που θα τα χειρίζονται σε βάθος χρόνου και όχι ευκαιριακά. Πέρα εξάλλου από τις τράπεζες πρέπει και η Βουλή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκφραστούν επί των λύσεων που έχουν προταθεί. Σε κάθε όμως περίπτωση είναι θέμα λίγων μηνών να ξεκινήσουν τα έργα κατά την εκτίμηση του επικεφαλής της Διεύθυνσης Επενδυτικής Τραπεζικής της Alpha Bank. Όπως εξάλλου εκτίμησε ο κ. Καλαμάκης αν επανεκκινηθούν τα έργα σε δύο μεγάλους οδικούς άξονες, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ολυμπία Οδό, θα προσθέσουν μέσα στο 2013 μισή ποσοστιαία μονάδα στο ΑΕΠ . Σε κάθε πάντως περίπτωση η λύση δεν είναι να πέσει χρήμα στην αγορά, αλλά τα σωστά σχεδιασμένα έργα και οι σωστά εκτελεσμένες επενδύσεις.

  

Κωνσταντίνος Βασιλείου, Γενικός Διευθυντής-Επικεφαλής τομέα Global Corporate Clients & Debt Capital Markets, όμιλος EUROBANK: Η επανεκκίνηση δημιουργεί ευνοϊκό κλίμα για την προσέλκυση κεφαλαίων

05Ο κ. Βασιλείου, γενικός διευθυντής του τομέα Global Corporate Clients της Eurobank αναφερόμενος στη σημασία αυτών των έργων τόνισε ότι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης τους είναι από κεφάλαια που θα έρθουν από το εξωτερικό καθώς δεν υπάρχουν κεφάλαια στο εσωτερικό της χώρας. Το γεγονός αυτό, στο περιβάλλον όπως αυτό έχει διαμορφωθεί με όρους οικονομικής κρίσης, δεν είναι ούτε εύκολο ούτε αναμενόμενο, καθώς ξένες τράπεζες και επενδυτές δεν βλέπουν πλέον θετικά τέτοιου είδους έργα και επενδύσεις. Όπως τόνισε ο κ. Βασιλείου η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας διαγνώσει το πρόβλημα έχει αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να βρεθούν άλλες μορφές χρηματοδότησης με θεσμικά κεφάλαια και όχι μόνο τραπεζικά.
Αναφερόμενος στην πορεία διαπραγμάτευσης απεμπλοκής των έργων ο κ. Βασιλείου δήλωσε ότι δεν είναι το ίδιο ώριμη σε όλα τα έργα η λύση. Π.χ. σε κάποια έργα όπως η Ολυμπία Οδός η λύση που έχει προταθεί είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και σχετικά άμεσα το έργο θα ξεκινήσει. Υπάρχουν έργα που έχουν γίνει περισσότερα βήματα και κάποια που έχουν γίνει λιγότερα. Ωστόσο, όπως είπε, είναι σε εξέλιξη προσπάθεια να καταβληθούν στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες κάποιες αποζημιώσεις σε σχέση με τις ενστάσεις που έχουν υποβάλει οι ανάδοχοι των έργων, γεγονός που βοηθά στο ξεμπλοκάρισμα των έργων. Επιπλέον, η επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργήσει ευνοϊκό κλίμα στην αγορά και στην κινητοποίηση κεφαλαίων από το εξωτερικό, άρα, έχει μία επιπλέον αξία να προχωρήσουν οι δρόμοι. Τέλος, ο κ. Βασιλείου ανέφερε, ότι οι 43 τράπεζες έχουν μέχρι στιγμής δώσει 728 εκατ. ευρώ σε δανειακά κεφάλαια στις τέσσερις κοινοπραξίες.

 

Γιώργος Ρωμοσιός, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων: Εκρηκτική η κατάσταση στο χώρο των κατασκευών

06«Η επανεκκίνηση των έργων είναι αναγκαία, όχι μόνο των μεγάλων αλλά όλων των μεγεθών», τόνισε στην τοποθέτησή του ο κ. Ρωμοσιός ο οποίος περιέγραψε τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει το σύνολο σχεδόν του κατασκευαστικού κόσμου εξαιτίας της πολιτικής που ακολουθείται, προαναγγέλλοντας την κατάρρευση του κλάδου αλλά και τον αφελληνισμό του. Ανάπτυξη χωρίς ανάπτυξη στο χώρο της κατασκευής δεν νοείται, είπε ο κ. Ρωμοσιός και υπογράμμισε μια σειρά προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την έγκαιρη διάσωση πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον κατασκευαστικό τομέα. Μεταξύ άλλων η έγκαιρη πληρωμή και ο συμψηφισμός οφειλών, η άμεση εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, η απλούστευση διαδικασιών παραγωγής έργων, η επίβλεψη των Δημοσίων Έργων από ιδιώτες Μηχανικούς, ο εκσυγχρονισμός του κράτους (ηλεκτρονική υπογραφή ), αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα έργα (όπου οι αλόγιστες εκπτώσεις έχουν δημιουργήσει εκρηκτική κατάσταση), η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 10%, αλλαγή του φορολογικού, ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Τέλος σε ότι αφορά την επανεκκίνηση των έργων που αφορούν τους οδικούς άξονες, ο κ. Ρωμοσιός σημείωσε ότι δεν έπρεπε να έχουν σταματήσει καθώς η ζημιά είναι τεράστια για αυτό οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα καθώς δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο.

 

Γιώργος Βλάχος, Πρόεδρος Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Εκπρόσωπος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων: Επανεκκίνηση με «κουτσουρεμένα» έργα

07Για επανεκκίνηση «κουτσουρεμένων» έργων μίλησε ο κ. Βλάχος ο οποίος σήκωσε τους τόνους ζητώντας από το Υπουργείο Ανάπτυξης να λέει περισσότερες αλήθειες και επιτέλους να δώσει την ημερομηνία έναρξής τους υπενθυμίζοντας ότι ο αρμόδιος Υπουργός έχει δηλώσει – υποσχεθεί ότι τον Απρίλιο, δηλαδή αυτό το μήνα που διανύουμε, θα βλέπαμε τις μπουλντόζες να έχουν λάβει δράση. «Πρέπει να μιλάνε πιο ρεαλιστικά οι εκπρόσωποι των υπουργείων» δήλωσε ο κ.Βλάχος ο οποίος ζήτησε άμεσα να ληφθούν μέτρα διαφάνειας στην εκτέλεση των έργων, την απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου, αναφέροντας μάλιστα ότι δεν χρειαζόμαστε νέους νόμους καθώς υπάρχουν κανονισμοί διεθνώς αποδεκτοί.
Ωστόσο εκτός από αυτά τα έργα, δηλαδή τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, που πάση θυσία πρέπει να γίνουν, υπάρχουν έργα και μικρότερα με πολύ σημαντική συμμετοχή στην οικονομία . Και σε αυτό το σημείο ο κ. Βλάχος επισήμανε ότι η έλλειψη ρευστότητας που παρατηρείται σήμερα στην αγορά έχει να κάνει με την κατακόρυφη πτώση των κατασκευών σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο.

 

Το πάνελ συντόνισε η δημοσιογράφος και Αρχισυντάκτρια του A-Energy, κυρία Άντα Σεϊμανίδη.